Heeft u ook moeite met uw administratie? Veel mensen laten teveel betalingen lopen en raken hierdoor onnodig in de problemen. Er zijn natuurlijk genoeg alternatieven. Als u daar niets voor voelt of u wilt uw administratie sowieso op orde hebben dan hebben we een interessant artikel voor u. Hieronder leggen we verschillende administratiesoorten uit en we weten zeker dat u er één of meerdere kunt gebruiken, lees dus snel verder!
Wanneer u een bedrijf hebt met een of meerdere mensen in dienst, dan zult u te maken krijgen met salarisadministratie. Wettelijk ben je namelijk verplicht aan je werknemers allerlei specificaties te verstrekken zoals een loonstrook. Maar als werkgever moet u ook allerlei premies inhouden en overmaken aan de belastingdienst en een pensioenfonds. Daarnaast moet u als werkgever een administratie bijhouden van al datgene dat in uw bedrijf gebeurt. De salarisadministratie is hiervan een onderdeel. En een goede salarisadministratie geeft u tenslotte een goed inzicht van de kosten die u kwijt bent aan personeel. En hoe u zaken eventueel nóg efficiënter en goedkoper kunt regelen. Maar hoe ziet een salarisadministratie er nu uit en wat moet er allemaal in staan?
Een goede salarisadministratie bestaat uit een loonadministratie en een personeelsadministratie. De loonadministratie bestaat voornamelijk uit allerlei formulieren en berekeningen. Hiermee kunt u bijvoorbeeld afdrachten van de loonheffingen en sociale premies aan de belastingdienst doen. Dit is een wettelijke verplichting voor de werkgever. Daarnaast kunt u ook de premies aan een pensioenfonds bijhouden. En ook dit heeft een wettelijke basis. Verder zijn de vakantierechten van uw personeel ook een onderdeel die goed bijgehouden moet worden omdat een werknemer recht heeft op een bepaald aantal vakantiedagen per jaar. En om deze zaken, naast voor uzelf maar ook voor je werknemer inzichtelijk te maken, moet u periodiek een loonstrook verstrekken aan uw werknemers. Hierin staat onder andere het loon en de verschillende inhoudingen op aangegeven. En met een goede loonadministratie kunt u aan het einde van het jaar een jaaropgave overleggen aan uw werknemers.
Naast de cijfers van de loonadministratie bestaat een salarisadministratie uit een personeelsadministratie. Wanneer u personeel in dienst neemt moet u een arbeidscontract met elkaar aangaan. Dat schept duidelijkheid en het voorkomt eventuele problemen met bijvoorbeeld de belastingdienst en bij een eventueel geschil tussen de werkgever en de werknemer. Dus zo een arbeidscontract en eventueel andere afspraken tussen een werkgever en werknemer zijn belangrijke zaken om op te nemen in de personeelsadministratie. Ook zaken zoals identiteitsbewijzen en diploma’s kunt u opnemen in de personeelsadministratie. Hiernaast is het handig om per werknemer een personeelsdossier bij te houden. Hiermee kunt u bijvoorbeeld een toekomstig ontslag motiveren. Bovendien is het personeelsdossier een goed hulpmiddel bij de beoordeling van uw werknemers om eventueel zaken aan de kaak te stellen en natuurlijk om een promotie te geven.